Główna

 Uwaga!

 16.10.2019r. biuro Oddziału czynne tylko do godziny 14.00

Protest włoski od 15 października

https://znp.edu.pl/protest-wloski-od-15-pazdziernika/

Nauczyciele chcą kontynuować akcję protestacyjną w formie protestu włoskiego. W ankiecie ZNP opowiedzieli się za „niewykonywaniem pozastatutowych zadań w swojej szkole, przedszkolu lub placówce”.

We wrześniu Związek Nauczycielstwa Polskiego przeprowadził wśród pracowników wszystkich typów szkół, placówek oświatowych i przedszkoli będących i niebędących członkami związku „Kwestionariusz badawczy ZNP”. Anonimową ankietę w formie papierowej wypełniło 227 567 osób.

Ankieta ZNP zawierała pytania dotyczące oceny kondycji polskiego systemu oświaty, protestu i udziału w preferowanej formie akcji protestacyjnej.

Z ankiety wynika, że respondenci oceniają kondycję polskiego systemu edukacji na trójkę. Tak odpowiedziało 47% respondentów – 107 959 osób. „Jak ogólnie ocenia Pan/Pani kondycję polskiego systemu edukacji? (w skali 1-5, gdzie 1 oznacza „zdecydowanie źle” a 5 „zdecydowanie dobrze”)”

1 / 44 972            2/ 59 737             3/ 107 959           4/ 12 937             5/ 1 962

19,8%               26,3%                  47,4%                   5,7%                     0,8%

Na pytanie „Jakim postulatem w pierwszej kolejności powinno zająć się ministerstwo edukacji” (dwie możliwe odpowiedzi do wyboru), ankietowani odpowiedzieli, że przede wszystkim:

podniesieniem wynagrodzeń nauczycieli,

zmniejszeniem biurokracji.

Zapytaliśmy także o kontynuację protestu, a w przypadku odpowiedzi twierdzącej o udział w akcji protestacyjnej. Zdaniem prawie co drugiego respondenta działania protestacyjne powinny być kontynuowane. Na pytanie „Jaka jest Pana/Pani opinia na temat działań protestacyjnych w oświacie?” 47,3% respondentów odpowiedziało, że „działania protestacyjne powinny być kontynuowane”.

Zapytaliśmy także o udział w preferowanej formie protestu. Na pytanie „W jakiej formie protestu zdecydowałby/zdecydowałaby się Pan/Pani wziąć udział?” ponad połowa ankietowanych wskazała na protest włoski. Odpowiedzi na to pytanie kształtują się następująco:

– za wznowieniem strajku ogólnopolskiego odpowiedziało się 18,6% respondentów,

– za udziałem w manifestacjach – 22,3%,

za niewykonywaniem pozastatutowych zadań w swojej szkole/przedszkolu/placówce – 55,3%

– za inną formą protestu – 3,8%.

W oparciu o wyniki ankiety, 1.10.2019 r. Prezydium ZG ZNP zdecydowało o rozpoczęciu protestu włoskiego od 15 października 2019r.

Polecamy materiał TVN24.

Uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej dla członków Sekcji Emerytów i Rencistów

Zarząd Oddziału serdecznie zaprasza Seniorów, członków naszego Oddziału, na uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej.

Spotykamy się w Zespole Szkół Łączności 24 października 2019 r. (czwartek) o godz. 13.00.

Ze względów organizacyjnych prosimy o potwierdzenie przybycia do 15.10.2019r.

Wypłaty zapomóg strajkującym nauczycielom

“Rozpoczął się drugi etap wypłacania zapomóg ze społecznego funduszu strajkowego. Pomoc finansowa wypłacana jest teraz nauczycielom i nauczycielkom oraz innym pracownikom oświaty, którzy mają dochody poniżej 2000 zł brutto na osobę w rodzinie” – poinformował Społeczny Komitet.

Komitet zdecydował, że, pomoc pomoc trafi do osób z wyższym dochodem, “dopóki starczy pieniędzy”, a kwota zapomogi wyniesie 500 zł brutto.

“Społeczny Komitet przyjął, że będzie wypłacać zaczynając od tych, którzy mają najmniejsze dochody. Dlatego pierwszy etap wypłacania zapomóg ze społecznego funduszu strajkowego objął strajkujących nauczycieli i nauczycielki oraz innych pracowników oświaty o dochodach poniżej 1000 zł brutto na osobę w rodzinie” – czytamy w komunikacie Komitetu. Pierwsza tura wypłat zapomóg ruszyła w poniedziałek 8 lipca br.

Prezydent Duda podpisał nowelizację Karty Nauczyciela

 Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację Karty Nauczyciela, wprowadzającą od 1 września br. podwyżkę dla nauczycieli i jednorazowy dodatek dla nauczycieli stażystów. W noweli określono też na poziomie 300 zł minimalną wysokość dodatku za wychowawstwo.

31 grudnia 2019 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli ma się zwiększyć o 9,6 proc. Podwyżka ma zostać wypłacona do 30 września 2019 r. z wyrównaniem od 1 września 2019 r. Pisaliśmy o tym tutaj:

Inne zmiany wprowadzone nowelizacją to m.in. ustalenie minimalnej wysokości dodatku za wychowawstwo dla „nauczycieli, którym powierzono sprawowanie funkcji wychowawcy klasy” na poziomie 300 zł oraz wprowadzenie jednorazowego świadczenia dla nauczyciela stażysty odbywającego staż na stopień kontraktowego w wysokości 1000 zł (ma być wypłacane do 30 września w roku, w którym nauczyciel rozpoczął staż). Nowelizacja wprowadza też zmiany oceny pracy nauczycieli i awansu zawodowego. Nowa Karta przywraca więc regulacje obowiązujące przed zmianami w prawie wprowadzonymi przez byłą minister edukacji Annę Zalewską.

Najwięcej kontrowersji budzi jednak kwestia dodatku za wychowawstwo dla nauczycieli przedszkoli. O tym i innych mankamentach znowelizowanej Karty rozmawialiśmy z Krzysztofem Baszczyńskim, wiceprezesem ZG ZNP.

Podejrzewam , że rząd przyjął kierunek na podział środowiska, bo to szczególnie będzie bolało nauczycieli w placówkach, które są zespołami szkolno-przedszkolnymi. Może się okazać, że nauczyciele szkolni będą dostawać dodatek, a nauczyciele przedszkolni nie.

Z Krzysztofem Baszczyńskim, wiceprezesem ZG ZNP, rozmawia Jarosław Karpiński

Senat przyjął nowelizację Karty Nauczyciela bez żadnych poprawek. Najwięcej kontrowersji wzbudza odebranie nauczycielom przedszkoli dodatku za wychowawstwo. Skąd w ogóle wziął się ten problem – ktoś się pomylił, zastępując słowa „oddziału szkolnego lub przedszkolnego” słowem „klasa”? Czy jednak mamy do czynienia z celowym przerzuceniem odpowiedzialności na samorządy, od których dobrej woli czy raczej stanu kasy będzie zależało przyznawanie tego dodatku?

– Raczej jest to celowy zabieg. Dlatego że w ustaleniach, które poczyniliśmy z MEN 3 kwietnia br., jest wyraźnie napisane, że dodatek dotyczy wychowawcy oddziału szkolnego i przedszkolnego. Ten zapis nie znalazł się już w porozumieniu zawartym przez stronę rządową z „Solidarnością”. Możliwe więc, że brak takiego jednoznacznego zapisu spowodował, iż w ustawie znalazło się już tylko stwierdzenie, że chodzi o wychowawcę klasy. Ta nomenklatura nie jest zgodna z innymi zapisami prawnymi, bo one mówią o oddziałach, a nie o klasach. My już na etapie prac w połączonych komisjach sejmowych zgłaszaliśmy odpowiednie poprawki, ale niestety, zostały one odrzucone.

Czy można zobligować samorządy przepisami prawa, by wypłacały te dodatki nauczycielom przedszkoli? Wiceminister Marzena Machałek tłumaczyła, że być może ta sprawa zostanie uregulowana w rozporządzeniu.

–  Nikt nikogo nie będzie mógł do niczego zobligować. Dlatego że sama pani Machałek mówiła o tym, że „samorządy mogą”, a słowo „mogą” oznacza, że wcale nie muszą. Dlatego bezpieczniejszy byłby zapis ustawowy. Gdyby sprawa była „czysta”, to wystarczyłoby przyjąć poprawki, które proponowaliśmy, albo trzymać się tego, co zostało uzgodnione dużo wcześniej. Nie byłoby wtedy żadnych kontrowersji. Dlatego pytamy: co się takiego wydarzyło w międzyczasie? Nadal nie wiemy, czy samorząd da pieniądze, czy nie. Przypomnę, że tu chodzi o zadania własne samorządów, które i tak otrzymują niewystarczającą subwencję oświatową, a oddzielnej na przedszkola nie ma.  Wiadomo więc, jakie będą pracownicze skutki tego rozwiązania. Podejrzewam zresztą, że rząd przyjął kierunek na podział środowiska, bo to szczególnie będzie bolało nauczycieli w placówkach, które są zespołami szkolno-przedszkolnymi. Może się okazać, że nauczyciele szkolni będą dostawać dodatek, a nauczyciele przedszkolni nie.

Czy to może to być pierwszy krok do wyłączenia w przyszłości części nauczycieli z Karty Nauczyciela? Słychać takie obawy…

–  Tak, to może być pierwszy krok. Tym bardziej że przy okazji nowelizacji prawa oświatowego nie udało nam się – mimo wielokrotnych prób – zapisać wprost w ustawie tego, co jeszcze obowiązuje, ale już tylko przez chwilę, że samorząd ma obowiązek prowadzenia szkół i przedszkoli. Ustawodawca się na to nie zgodził. Gdyby prowadził czystą grę, to co stało ku temu na przeszkodzie? My nie chcieliśmy w tej sprawie niczego więcej poza przeniesieniem zapisu z jednej ustawy do drugiej. Poza tym cały czas się podkreśla, że szkoły są subwencjonowane, a przedszkola już nie. Ale tu nie chodzi tylko o sprawę dodatku za wychowawstwo. Nie ma zabezpieczenia środków na wzrost wynagrodzeń, który na ma nastąpić od września.

(…)

To jest fragment wywiadu. Cały wywiad – GN nr 27-28 z 3-10 lipca br.

Po wdrożeniu zmian w Karcie nauczyciela 2019 zarobki – wynagrodzenie zasadnicze wyniesie odpowiednio
• dla nauczyciela stażysty – 2782 zł brutto (oznacza to wzrost o 244 zł brutto)
• dla nauczyciela kontraktowego – 2862 zł brutto (wzrost o 251 zł brutto)
• dla nauczyciela mianowanego – 3250 zł brutto (wzrost o 285 zł brutto)
• dla nauczyciela dyplomowanego – 3817 zł brutto (wzrost o 334 zł brutto)

Nauczyciel w przedszkolu bez dodatku za wychowawstwo. Taki jest efekt porozumienia oświatowej “S” z rządem!

25 czerwca połączone senackie komisje: Nauki, Edukacji i Sportu oraz Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzyły uchwaloną przez Sejm ustawę o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.

Ustawa ta wprowadza zapis pozbawiający nauczycieli przedszkoli dodatku za wychowawstwo.

Przypominamy, że już podczas prac sejmowych komisji wnosiliśmy o objęcie dodatkiem funkcyjnym za wychowawstwo również nauczycieli przedszkoli. Z naszej inicjatywy posłowie PO zgłosili poprawkę, zgodnie z którą dodatek ten powinien przysługiwać nie tylko z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy, ale również oddziału. Niestety, poprawka ta została odrzucona przez posłów PiS.

Rozpoczęcie procedowania ustawy w Senacie to ostatnia szansa na wprowadzenie korzystnego rozwiązania dla nauczycieli przedszkoli. Dlatego przedstawicielka ZNP, uczestnicząca w posiedzeniu senackich komisji, ponownie wniosła o objęcie dodatkiem za wychowawstwo również nauczycieli przedszkoli.

W odniesieniu do tej kwestii, wiceminister edukacji Marzena Machałek nie pozostawiła najmniejszych wątpliwości co do intencji strony rządowej. Regulacje ustawowe pozbawiające nauczycieli przedszkoli dodatku za wychowawstwo nie ulegną zmianie. Prawdopodobnie dokonane zostaną zmiany na poziomie rozporządzenia regulującego płace nauczycieli, tak, by to samorządy (w zależności od możliwości finansowych) mogły decydować o przyznaniu nauczycielom przedszkoli dodatku za wychowawstwo.

Ponadto podnoszona była kwestia braku zabezpieczenia środków na podwyżkę wynagrodzeń nauczycieli od 1 września 2019 r. ZNP zwracał uwagę na ten fakt już podczas posiedzenia sejmowych komisji. Domagał się także wykreślenia z projektu ustawy czasu obowiązywania wzrostu wynagrodzeń, tj. od 1 września do 31 grudnia 2019 r. Senatorowie połączonych komisji przyjęli ustawę bez poprawek.

 

Oddziałowa Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza z Kadencji 2014-2019

W dniu 28 maja 2019 r. odbyła się KONFERENCJA SPRAWOZDAWCZO-WYBORCZA DELEGATÓW Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego Warszawa Praga-Południe Wawer Wesoła.

Na Konferencji wybrano nowe władze Oddziału.

Na Prezesa na kadencję 2019-2024 wybrano koleżankę Ewę Skolimowską. GRATULUJEMY!

Na Konferencji wybrano nowych członków Zarządu Oddziału, Komisji Rewizyjnej oraz Delegatów na Konferencję Okręgu Mazowieckiego. W zakładce STRUKTURA ODDZIAŁU znajdziecie listę wybranych członków.

Komisja uchwał i wniosków przedstawiła program działania Oddziału na kadencję 2019-2024, który zatwierdzili Delegaci.

Serdecznie gratulujemy wyboru i życzymy wielu sukcesów. Wszystkim nowo wybranym członkom Zarządu Oddziału życzymy wytrwałości w pracy związkowej.