Co dalej z gimnazjami?
23 listopada 2016
Co dalej z gimnazjami?
7 grudnia 2015 r. odbędzie się dyskusja panelowa ZNP z udziałem Ministra Edukacji Narodowej, parlamentarzystów, przedstawicieli nauki, samorządowców i nauczycieli praktyków.
Zapraszamy na dyskusję panelową o gimnazjach, która odbędzie się 7 grudnia 2015 r. w siedzibie Zarządu Głównego ZNP w Warszawie, ul. Smulikowskiego 6/8, w sali kolumnowej. Rozpoczęcie dyskusji nastąpi o godz. 11.00, przewidywane zakończenie ok. godz. 13.00.
Swoje zaproszenie kierujemy do Ministra Edukacji Narodowej, parlamentarzystów, przedstawicieli nauki, samorządowców i nauczycieli praktyków oraz członków Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Proponujemy, by dyskusja koncentrowała się wokół projektowanych zmian ustroju szkolnego, w tym likwidacji gimnazjów.
Uczestnicy dyskusji:
- minister edukacji Anna Zalewska
- posłanka Krystyna Szumilas, zastępca przewodniczącego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży
- posłanka Marzena Machałek, zastępca przewodniczącego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży
- poseł Andrzej Maciejewski, przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej
- poseł Piotr Zgorzelski, zastępca przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej
- dr hab. Roman Dolata
- prof. zw. dr hab. Marek Konopczyński
- Mariusz Poznański, honorowy prezes Związku Gmin Wiejskich RP
- prof. zw. dr hab. Tadeusz Pilch
- Bogusław Olejniczak, dyrektor Publicznego Gimnazjum Nr 1 im. Króla Bolesława Chrobrego w Łodzi
- poseł Krystian Jarubas, członek Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży
- Sławomir Broniarz, prezes ZNP – moderator dyskusji
PLAKAT A4 „Razem dla gimnazjów!” do pobrania TUTAJ
Oddziałowa debata na temat „Gimnazja – likwidować czy naprawiać”
W naszym Oddziale 3 listopada 2015 roku odbyła się debata prezesów Ognisk ZNP z gimnazjów na temat zasadności istnienia tego typu szkół. Argumentów przemawiających za utrzymaniem dotychczasowego systemu kształcenia padło wiele. Prezesi prezentowali nie tylko własne zdanie, ale byli też wyrazicielami poglądu większości pracowników gimnazjów. Wnioski z debaty zostały zebrane i przekazane do Zarządu Głównego ZNP. Poniżej prezentujemy treść pisma adresowanego do Prezesa Sławomira Broniarza.
Warszawa, 04 listopada 2015 roku
Kol. Sławomir Broniarz
Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego
Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego
00-389 Warszawa, ul. Smulikowskiego 6/8
03.11.2015 r. w Oddziale Praga-Południe Wawer Wesoła, odbyła się debata n/t: „Gimnazja – likwidować czy naprawiać”. W spotkaniu wzięli udział: Prezydium Zarządu Oddziału, Prezesi Ognisk w Gimnazjach oraz kilku dyrektorów Gimnazjów.
Pozwalamy sobie przekazać wnioski z debaty; i tak:
– Wszyscy obecni stwierdzili, że nie należy zmieniać obecnej struktury szkolnictwa, tzn., p-le + 6 + 3 + 3 ale należy pilnie przystąpić do wprowadzenia wielu zmian.
1) Dlaczego nie likwidować Gimnazjów?
- Na zorganizowanie tych placówek wydano ogromne pieniądze, np.:
– dostosowanie mebli szkolnych (ławki, krzesła itp.)
– tworzenie nowych programów nauczania i w związku z tym wydanie nowych podręczników
– szkolenia Nauczycieli. Potwierdziła się teza, że w Nauczycielach tkwi ogromny potencjał, i że dzięki nim źle przygotowana reforma zafunkcjonowała na bardzo przyzwoitym poziomie, co potwierdzają wyniki badań PISA.
– likwidacja Gimnazjów spowoduje niekorzystne sytuacje stresowe, nie tylko Nauczycieli, ale także samych uczniów i ich rodziców.
– potrzebne będą kolejne środki na opracowanie i wydanie kolejnych podręczników, ćwiczeń i pomocy dydaktycznych, itp.
- w SP zrobi się sztuczny „tłok” i trzeba będzie wprowadzić zmianowość
- z działalności będą musiały zrezygnować Gimnazja prywatne
- zdecydowana większość Nauczycieli straci pracę.
2) Co zrobić, aby naprawić system edukacji?
- Zainwestować w Nauczycieli.
- Wprowadzić selekcję do zawodu, tzn. określić cechy pożądane w tym zawodzie, np. poziom inteligencji, uzdolnienia (tak było przy naborze do Liceów Pedagogicznych) i nie przyjmować na uczelnie kształcące Nauczycieli osób, które nie odpowiadają kryteriom.
- Zweryfikować jakość kształcenia i ograniczyć kształcenie przyszłych Nauczycieli w placówkach prywatnych
- Wzmocnić opiekę pedagogiczno-psychologiczną
- Zrezygnować całkowicie z testów po klasie szóstej i po Gimnazjum
- Przywrócić założenie reformy wprowadzającej Gimnazja, które winny być szkołami powszechnymi i nie powinny mieć przyzwolenia na dobieranie sobie uczniów. Selekcja powinna się dokonywać dopiero na poziomie szkół średnich.
- Zmienić programy nauczania tak, aby większy nacisk można kłaść na umiejętność pracy w grupach. Obecny system kształcenia preferujący „wyścig szczurów” (testy) jest szkodliwy zarówno dla jednostki jak i dla naszego społeczeństwa jako całości.
3) Jak powinien w tej sytuacji zachować się ZNP?
- ZNP, powinien, tak jak czyni to obecnie, bronić Gimnazja. Związek może i powinien wydawać materiały informacyjne w formie np. plakatów, ulotek.
- ZNP powinien przystąpić do akcji zbierania podpisów poparcia dla Gimnazjów. Wszyscy biorący udział w debacie stwierdzili, że takich podpisów byliby w stanie zebrać bardzo dużo.
4) Dlaczego podpisy? – Partia, która wygrała wybory obiecywała przed wyborami, że nie zlekceważy żadnej inicjatywy obywateli, że będzie słuchać głosu suwerena.
Powiedzmy, zatem: Sprawdzam!
Na 10-lecie powołania Gimnazjów Zarząd Oddziału i Oddziałowa Komisja Historyczna dokonała oceny funkcjonowania Gimnazjów w Dzielnicy Warszawa Praga-Południe a wnioski zostały opublikowane w broszurce „Publiczne Gimnazja Warszawy Pragi Południe w latach 1999-2009”.
Zawarte, w tej broszurce informacje potwierdzają nasze stanowisko: że jeśli zmiana to wyłącznie drogą ewolucji a nie rewolucji, zmiana musi być przygotowana w najdrobniejszych szczegółach, bo to one decydują o całości.
Zarząd Oddziału i Prezesi Ognisk zgłaszają gotowość do wspierania każdej inicjatywy Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego w tym zakresie.
Za Prezydium
i uczestników debaty
Związek Nauczycielstwa Polskiego stanowczo sprzeciwia się zapowiadanym przez przyszłych rządzących zmianom w systemie edukacji -przede wszystkim likwidacji gimnazjów.
Oto pięć powodów dla których nie warto likwidować gimnazjów:
- Problemy nie znikną – nie rozwiąże to istniejących problemów, lecz stanie się źródłem kolejnych, generując napięcia i niepokój zarówno wśród rodziców, jak i uczniów. Gimnazja trzeba wspierać m.in. poprzez zatrudnienie psychologów, pedagogów, tworzenie mniej licznych klas.
Co będzie z naszym gimnazjum?
To pytanie, którym jakże często witali nas podczas tegorocznych wakacji absolwenci i uczniowie? To pytanie zadawane było również w licznych rozmowach telefonicznych przez rodziców uczniów szkół podstawowych, którzy planowali zapisać swoje dziecko do naszej placówki w najbliższej przyszłości.
Całość przeczytacie w poniższym linku:
www.gimnazjum119.waw.pl/pdf/artyku%C5%82y/Artyku%C5%82%20o%20reformie%20o%C5%9Bwiaty.pdf
Harmonogram działań Związku Nauczycielstwa Polskiego
Przedstawiamy harmonogram działań Związku Nauczycielstwa Polskiego przeciwko projektowanej zmianie ustroju szkolnego przyjęty przez Prezydium ZG ZNP 22 sierpnia br.
- Wspólnie z rodzicami, organizacjami pozarządowymi i samorządami wypracujemy ramy działania społecznego ruchu przeciwko projektowanym zmianom w ustroju szkolnym.
Szczegóły na stronie internetowej ZNP. Poniżej link:
http://www.znp.edu.pl/element/2788/Harmonogram_dzialan_Zwiazku_Nauczycielstwa_Polskiego
Listy ZNP z okazji rozpoczęcia nowego roku szkolnego 2016/2017
List z okazji rozpoczęcia nowego roku szkolnego
Koleżanki, Koledzy!
Nauczyciele i Nauczycielki!
Nowy rok szkolny rozpoczynamy pełni obaw o przyszłość. Ogłoszona przez minister edukacji Annę Zalewską 27 czerwca reforma systemu oświaty przyniesie wiele zagrożeń dla statusu pracowniczego i autonomii w wykonywaniu zawodu nauczyciela. Planowana reforma oznacza dla nauczycieli m.in.:
– zagrożenie utratą pracy i stabilizacji zatrudnienia w związku z przekształceniami organizacyjnymi wszystkich szkół,
– potrzebę przekwalifikowania się po raz kolejny,
– zaprzepaszczenie dotychczasowego dorobku zawodowego,
– konieczność uczenia „po staremu” i „po nowemu” w okresie przejściowym,
– nowe obowiązki dla wychowawców klas (realizacja godzin wychowawczych w oparciu o podstawę programową),
– realizowanie pensum w różnych budynkach tej samej szkoły powszechnej,
– brak czasu na przygotowanie się do pracy z nową podstawą programową i nowymi podręcznikami,
– rywalizację o godziny w klasach IV oraz VII i VIII SP,
– likwidację niektórych istniejących stanowisk (np. nauczyciel praktycznej nauki zawodu).
Zdaniem Związku Nauczycielstwa Polskiego, planowana reforma stwarza więcej zagrożeń niż szans dla dobrej edukacji. Jej skutkiem będzie obniżenie poziomu jakości kształcenia i zaprzepaszczenie wypracowanych przez szkoły osiągnięć.
Tak radykalny pomysł kolejnej reformy struktury szkolnictwa jest nieuzasadniony i społecznie szkodliwy. Dlatego apelujemy o solidarność, wspólne działanie na rzecz dobrej edukacji oraz podpisanie petycji w obronie polskiej szkoły (www.petycjeonline.com/petycja_w_obronie_polskiej_szkoly).
Bądźmy razem! Nic o nas bez nas!
Sławomir Broniarz
Prezes ZNP
List do Rodziców i Opiekunów Uczniów z okazji rozpoczęcia nowego roku szkolnego
Szanowni Rodzice i Opiekunowie!
Minister edukacji Anna Zalewska ogłosiła reformę edukacji polegającą m.in. na likwidacji gimnazjów, utworzeniu ośmioletniej szkoły powszechnej i czteroletniego liceum oraz powołaniu szkół branżowych. To oznacza powrót do starego systemu kształcenia.
Planowana reforma stwarza więcej zagrożeń niż szans. Jej skutkiem będzie obniżenie poziomu jakości edukacji. Dla Ucznia i Rodzica oznaczać będzie:
- skrócenie o rok obowiązkowej edukacji szkolnej,
- chaos programowy: w szkołach będą jednocześnie „stare” i „nowe” programy, podręczniki i egzaminy (matura),
- wymianę podręczników,
- stworzenie wielkich, pracujących często na dwie zmiany, ośmioletnich szkół powszechnych zamiast dotychczasowej sześcioletniej podstawówki,
- zamykanie najnowocześniejszych i najlepiej wyposażonych szkół, jakimi są gimnazja,
- konieczność podejmowania życiowych decyzji dotyczących kariery zawodowej o rok wcześniej niż dotychczas (już w wieku 15 lat),
- niepewność, czy miejsce dla dziecka znajdzie się w szkole najbliżej domu,
- groźbę dowożenia dzieci od V do VIII klasy do budynków zbiorczych położonych poza rodzinną miejscowością,
- kłopoty w przypadku powtarzania klasy w starym systemie (brak drożności ścieżki edukacyjnej),
- odebranie możliwości wyboru klasy profilowanej w gimnazjum (gimnazja dwujęzyczne, artystyczne, sportowe, wojskowe, leśne),
- ograniczony dostęp do kształcenia wyższego na poziomie magisterskim w przypadku wyboru matury branżowej,
- trudności z dostaniem się do dobrych liceów i techników, w których – z powodu podwójnego naboru w okresie przejściowym – o połowę zostanie zredukowana liczba dostępnych miejsc,
- ogromne koszty związane z wdrożeniem reformy: przeznaczenie pieniędzy na przysłowiowe nowe pieczątki zamiast na dodatkowe zajęcia dla uczniów.
Szanowni Rodzice,
czy zgadzacie się na niepewność, chaos i wieloletnią prowizorkę? Czy wierzycie, że bezbolesny powrót do szkoły, którą pamiętacie, jest możliwy i potrzebny? Czy uważacie, że należy zburzyć obecny system kształcenia, za który Polska jest podziwiana na całym świecie?
Związek Nauczycielstwa Polskiego apeluje o wspólne działanie na rzecz dobrej edukacji oraz podpisanie petycji w obronie polskiej szkoły zamieszczonej na stronie: www.petycjeonline.com/petycja_w_obronie_polskiej_szkoly
Bądźmy razem! Nic o nas bez nas!
Sławomir Broniarz
Prezes ZNP
Listy zostały opublikowane w najnowszym „Głosie Nauczycielskim” nr 35 z 31 sierpnia br. (wystarczy wyjąć z Głosu wkładkę „Nasza Tablica” i wywiesić na szkolnej tablicy).