Kilka słów o Gender

12 stycznia 2014

Gender to kategoria badawcza w humanistyce, naukach społecznych, seksuologii, filozofii.

Jest to po prostu badanie sposobu bycia i życia ludzi w danym miejscu i w danej kulturze.

Gender – to inaczej rodzaj, zarówno kobiecość jak i męskość występują w różnych odmianach, czyli rodzajach i te odmiany są zmienne i kulturowo, i historycznie.

Rodzaj kobiecości czy męskości zależy od wieku osoby, jej statusu społecznego, wykształcenia, światopoglądu, seksualności i ewoluuje przez całe życie.

W naszej kulturze inaczej kształtowany jest gender, czyli rodzaj męskości u, np. księdza, a inaczej u „zwykłego” mężczyzny. Przywykliśmy, że księdza obowiązuje celibat, że ksiądz nie pije alkoholu, daje wyłącznie dobry przykład. Niewłaściwe zachowania, które społeczeństwo wybaczy, tzw. „przeciętnemu mężczyźnie” nie będą  przez to społeczeństwo wybaczone księdzu.

Gender inaczej, to interdyscyplinarna dziedzina nauki zajmująca się przede wszystkim studiami nad męskością i kobiecością. To płeć kulturowa.

W każdej kulturze normą jest walka o władzę. Kto ma władzę, ten ustala normy, które określają w społeczeństwie miejsce mężczyzny i kobiety.

A, np. feministki nie zgadzają się na te normy, czyli koncepcje gender, które głoszą podporządkowanie kobiety mężczyźnie. Mówią: Nie mówmy Kobiecie jak ma żyć. Kobieta  ma prawo sama wybrać swoją drogę. Feministki wierzą, że dobre państwo ma tak działać, aby zapewnić kobiecie wolność, możliwość wyboru.

            Unia Europejska od dawna zajmuje się gender równościowym, co oznacza: równe prawa i obowiązki dla kobiet i mężczyzn. O zajmowaniu wysokich stanowisk, o wysokości wynagrodzenia nie może decydować płeć.

Jest taki unijny projekt edukacyjny „Szczęśliwa 15”.

 Jego celem jest zwiększenie dostępu do edukacji przedszkolnej dzieciom trzy – pięcioletnim, wyposażenie nowo powstałych oddziałów w sprzęt multimedialny, pomoce i materiały dydaktyczne, zabawki edukacyjne i meble. W ramach tego programu przedszkolaki korzystają z bezpłatnej opieki logopedycznej, leczenia wad wymowy itp. Czyli jest to program rozwijania „ kompetencji społecznych dzieci trzy-cztero- i pięcioletnich za pomocą wycieczek edukacyjnych uwzględniających równość szans kobiet i mężczyzn”. Ten program uruchomiono w 15 dodatkowych oddziałach przedszkolnych w Rybniku. I wszystko byłoby dobrze, gdyby w nazwie programu nie znalazło się słowo gender, ale ono się tam znalazło       i wywołało lawinę oskarżeń księdza Teodora Suchonia pod adresem Nauczycielek realizujących ten program po zatwierdzeniu go przez radę pedagogiczną i rodziców przedszkola.

ZNP nie mógł zostawić tych Nauczycielek bez wsparcia. ZNP w oświadczeniu prezesa Związku wyraził zdecydowany sprzeciw wobec aktów agresji wymierzonych w Nauczycielki i Nauczycieli realizujących edukację równościową na podstawie aktualnych rozporządzeń Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz na podstawie obowiązującej podstawy programowej.

ZNP jest organizacją społeczną i nie zamierza nikomu dyktować jak ma żyć w co wierzyć. W ZNP jest miejsce dla ludzi o różnych poglądach światopoglądowych, politycznych społecznych.

Przedmiotem działania ZNP jest przede wszystkim troska o dobrą edukację, godne warunki pracy pracowników oświaty, o godziwe wynagrodzenie za pracę, itd., itp.

Zarząd Oddziału ZNP

 Warszawa Praga Południe Rembertów Wawer Wesoła

Nie ma się czego bać

Co to jest ten gender? Czytaj w Głosie Nauczycielskim (nr 47 z 20 listopada 2013 roku)! Słowo „gender” robi dziś karierę, często bywa w mediach, pojawia się w najróżniejszych kontekstach, ale nie zawsze ma dobrą prasę. Bywa, że się nim wręcz straszy, albo przeciw niemu protestuje. Tylko czy słusznie?

Fragment tekstu o gender, który ukazał się w 47 numerze Głosu Nauczycielskiego z 20 listopada br.

Poniżej artykuł z Głosu Nauczycielskiego nr 51-52 z 18-25 grudnia o gender.

 O TYM SIĘ MÓWI

Edukacja równościowa rozpaliła opinię publiczną

Gender w Rybniku

Mocie tam ten gender? To ja tam do wos dziecka nie posyłom – mówi Ślązak do nauczycielki rybnickiego Przedszkola nr 13. To właśnie tam zaczęła się głośna w całym kraju batalia o gender w placówkach oświatowych

Magdalena Kaszulanis

 Rybnik-Chwałowice. Tradycyjna górnicza dzielnica z dziada pradziada, gdzie wszyscy „godają” pod śląsku. Internetowa Wikipedia wymienia trzy najważniejsze punkty tej dzielnicy: kopalnia węgla kamiennego Chwałowice, Obwodowy Urząd Miar oraz sanktuarium św. Teresy od Dzieciątka Jezus. To właśnie w tej bazylice proboszcz parafii ks. Teodor Suchoń nieoczekiwanie zaatakował nauczycielki wychowania przedszkolnego realizujące program edukacyjny „Szczęśliwa 15”. Program jest unijny i ma na celu przede wszystkim zwiększenie dostępu do edukacji przedszkolnej, a przy okazji ma uczyć dzieci podejścia równościowego. Żadna z niego nowość, bo jest realizowany już od dwóch lat. Mimo to afera wybuchła właśnie teraz.

– Nagle nauczycielkę, która akurat stoi w kościele, oblewa zimny pot. Bo ona tylko uczyła o równości, a okazuje się, że jest diabłem wcielonym, bo mówi o „cywilizacji śmierci” – opowiada Dorota Obidniak z biura Zarządu Głównego ZNP.

– Sprawa stała się u nas głośna po tym, jak jeden z rodziców rozpętał burzę, bo syn – przedszkolak – zapytał go: „Tato, a wiesz, że ty też możesz chodzić w sukienkach?” – opowiada Kazimierz Piekarz, prezes ZNP w Rybniku. – Na zajęciach jedna z nauczycielek opowiadała, jak ubierają się chłopcy i dziewczynki. Na pytanie przedszkolaka, czy chłopcy mogą nosić sukienki, wspomniała m.in. o Szkotach, których tradycyjnym strojem jest kilt – rodzaj spódnicy. Co w tym dziwnego? – zastanawia się.

Ale afera już wisiała w powietrzu. A potem rozpętała się burza. Troje rodziców oskarżyło dyrekcję przedszkola o szerzenie wśród przedszkolaków „ideologii gender” i zabrało swoje dzieci z placówki.

 Co mówi ksiądz

 Do przedszkola zaczęły napływać anonimy z wyzwiskami, były maile i telefony. Dyrektorka Joanna Cichecka, która od ponad 20 lat prowadzi Przedszkole nr 13, nagle poczuła się zaszczuta. Bo jak rozmawiać z kimś, kto pisze: „Czy Pani sika na stojąco? Jak często Pani mąż nosi stringi? Albo dzwoni: „Mocie tam ten gender? To ja tam do wos dziecka nie posyłom”. Do tego ktoś na budynku przedszkola rozwiesił kartki z napisem „Stop homoterrorowi. Chrońmy swoje dzieci! Chłopak + dziewczyna = Normalna rodzina”. To, delikatnie mówiąc, nadinterpretacja…

– Pani dyrektor zorganizowała spotkanie z rodzicami przedszkolaków i w sposób niezwykle spokojny i profesjonalny wyjaśniała, na czym polega program „Szczęśliwa 15” – mówi Bogumiła Mariańska, wiceprezes rybnickiego Oddziału ZNP. – Przekonało to większość rodziców.

Ale nie wszystkich. Dla tych, którzy „wierzą w księdza”, liczy się przede wszystkim to, co usłyszą z ambony. A proboszcz cieszy się w Chwałowicach dużą popularnością, ma posłuch, bo jest energiczny i kreatywny. Mieszkańcy chwalą go np. za to, że sprawnie zorganizował tani kamień z Chin z przeznaczeniem na pomnik papieża. Na oficjalnej stronie internetowej sanktuarium św. Teresy można zapoznać się z tematami, które interesują proboszcza oprócz „zwykłej” działalności duszpasterskiej. Obok informacji o pielgrzymce do Rzymu umieszczone są filmy: „Feministyczna orgia nienawiści”, „Brońmy się przed gender”, „Przeżyła aborcję, część 1”.

– Najgorsze w atakach na gender jest to, że krytycy „ideologii gender” wiedzą, że chodzi o równość płci i doskonale rozumieją, na czym ona polega, ale się jej boją – komentuje Joanna Piotrowska z fundacji Feminoteka.

 Ofiary nagonki

– Wspieramy panią Cichecką – deklaruje Bogumiła Mariańska. – To przykre, że cała Polska usłyszała o Rybniku w kontekście „afery o gender” – dodaje. Sprawą zainteresowały się bowiem nie tylko lokalne media, ale też ogólnopolskie gazety i telewizje. Największe portale pisały o „Walce o gender w Rybniku”.

Dyrektorkę i nauczycielki przedszkola nr 13 wsparł także prezes ZNP Sławomir Broniarz, wydając oświadczenie, w którym zapewnił, że Związek „udzieli wszechstronnej pomocy nauczycielkom i nauczycielom, którzy starając się wypełniać jak najlepiej swoją powinność, jaką jest wychowanie do równości i demokracji, stali się ofiarami antygenderowej nagonki”.

Przypis

Głos o gender w edukacji

>> „Równośc od przedszkola” (GN nr 42 z 16 października)

>> „Co to jest ten gender?” (GN nr 47 z 20 listopada)

Pechowa „15”

Unijny projekt „Szczęśliwa 15. Program uruchamiania 15 dodatkowych oddziałów w przedszkolach w Rybniku” obejmuje prawie 400 dzieci. Realizuje go Urząd Miasta w Rybniku. Jego celem jest zwiększenie dostępu do edukacji przedszkolnej dzieciom trzy-pięcioletnim, wyposażenie nowo powstałych oddziałów w sprzęt multimedialny, pomoce i materiały dydaktyczne, zabawki edukacyjne oraz meble. W jego ramach przedszkolaki mogą też skorzystać z bezpłatnej opieki logopedycznej, profesjonalnej diagnozy i leczenia wad wymowy. Częścią projektu są wycieczki edukacyjne. Pewnie nikt nie kwestionowałby tych celów, gdyby nie umieszczone w programie słowo „gender”. Po ostatniej aferze ratusz wykreślił je z programu i dzisiaj czytamy w nim o rozwijaniu „kompetencji społecznych dzieci, trzy-, cztero- i pięcioletnich za pomocą wycieczek edukacyjnych uwzględniających równość szans kobiet i mężczyzn”.

 Gender w podstawie programowej

Gender studies to nie ideologia, lecz badania naukowe dotyczące płci w kontekście społeczno-kulturowym. Gender w edukacji szkolnej i przedszkolnej nie oznacza agitowania w duchu jakieś ideologii, to po prostu jest wychowanie w duchu równościowym. W nowej podstawie programowej „Wychowanie przedszkolne” nie ma mowy wprost o „gender”, ale nie brakuje tam odniesień, które jak najbardziej służą edukacji równościowej. Na przykład:

>> celem wychowania przedszkolnego jest m.in. budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym;

>> w ramach wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego przedszkolak dowiaduje się, że wszyscy ludzie (a więc także kobiety i mężczyźni – przyp. red.) mają równe prawa;

>> dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych.

 Oświadczenie ZNP

Przeciw nagonce na nauczycieli

ZNP w specjalnym oświadczeniu prezesa Związku wyraził „zdecydowany sprzeciw wobec aktów agresji wymierzonych w nauczycielki i nauczycieli realizujących edukację równościową (zwaną też edukacją równości płci lub edukacją genderową)”. W oświadczeniu czytamy:

>> Pragniemy podkreślić, że ci nauczyciele i nauczycielki prowadzą zajęcia w oparciu o aktualne rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, w tym obowiązującą podstawę programową.

>> Upowszechnianie nieprawdziwych informacji dotyczących treści edukacyjnych programów równościowych oraz stosowanych na zajęciach z dziećmi i młodzieżą zabaw i ćwiczeń podważa zaufanie rodziców do instytucji szkoły oraz jej pracowników.

>> ZNP pragnie podkreślić, że zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami oświatowymi dodatkowe programy realizowane w przedszkolu czy szkole muszą uzyskać akceptację rad pedagogicznych i akceptację rodziców.

>> Rozpowszechnianie plotek, że rodzice nie mają świadomości tego, co się dzieje w przedszkolu lub szkole, traktujemy jako próbę zafałszowania rzeczywistości służącą dezawuowaniu kompetencji nauczycieli i polaryzacji społeczeństwa.

>> (…) programy równościowe służą przede wszystkim samym nauczycielkom i nauczycielom oraz rodzicom, mają bowiem pomóc im w umiejętnym reagowaniu na takie zjawiska, jak: rosnący konsumpcjonizm wśród dzieci i młodzieży, wzrastająca dysproporcja między poziomem wykształcenia chłopców i dziewcząt (education gender gap), przemoc rówieśnicza oparta na stereotypach płciowych, seksualizacja dzieci oraz kierowanie się stereotypami opartymi na płci w wyborze kierunków kształcenia i edukacji zawodowej.

>> ZNP oświadcza, że udzieli wszechstronnej pomocy nauczycielkom i nauczycielom, którzy starając się wypełniać jak najlepiej swoją powinność, jaką jest wychowanie do równości i demokracji, stali się ofiarami <<antygenderowej>> nagonki.

Polecamy także stronę pełnomocniczki rządu ds. równego traktowania – http://rownetraktowanie.gov.pl

 Znajdzie tu oświadczenie w sprawie nieporozumień dotyczących pojęcia gender:

http://rownetraktowanie.gov.pl/aktualnosci/oswiadczenie-w-sprawie-nieprawdziwych-interpretacji-pojecia-gender

 oraz ciekawe definicje:

http://rownetraktowanie.gov.pl/sites/default/files/final_gender_glossary.pdf