Ratusz przygotował kolejny plan oszczędzania na oświacie

7 kwietnia 2013

Władze Warszawy po raz  kolejny doszły do wniosku, że oszczędności trzeba poszukać w oświacie.

Nieuchronnie zbliża się koniec obecnego roku szkolnego. Dyrektorzy planują już organizację nowego. Miasto Stołeczne Warszawa opracowało własne zasady organizacji roku szkolnego, które zostały  zamieszczone na stronie internetowej Biura Edukacji do wykorzystania przez dyrektorów w arkuszu organizacji pracy placówki w roku szkolnym 2013/2014.

Związek Nauczycielstwa Polskiego przeciwstawia się takim działaniom organu prowadzącego. W związku z tym ZNP wystosował pismo do Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, w którym to wzywa się do usunięcia jego treści ze strony internetowej, co jednoznacznie wiązałoby się z nieuwzględnieniem zamieszczonych w nim wytycznych w arkuszu organizacji.

Oto jego treść:

 Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa – zasady organizacji roku szkolnego 2013-2014

Pamiętajcie, że rada pedagogiczna zgodnie  art. 41 ust.2 Ustawy o systemie oświaty uprawniona jest do opiniowania organizacji pracy szkoły lub placówki.

Na stronie internetowej Serwisu Biura Edukacji m.st. Warszawy „www.edukacja.warszawa.pl”  zamieszczone zostały opracowane przez Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy „Zasady organizacji pracy przedszkoli i szkół prowadzonych przez m.st. Warszawę w roku szkolnym 2013/2014”, w których Biuro Edukacji, działając w imieniu organu prowadzącego określiło :

  1. Liczbę uczniów /wychowanków w oddziałach
  2. Tygodniową liczbę godzin pedagogicznych dla przedszkoli
  3. Pulę godzin na poszczególne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym tygodniową liczbę zajęć logopedycznych, liczbę godzin wspomagania dydaktyki dla nauczycieli specjalistów – pedagoga, psychologa, bibliotekarza, liczbę godzin przeznaczonych na organizację zajęć opiekuńczo – wychowawczych w świetlicy i  internacie.
  4. Liczbę etatów pracowników administracji i obsługi dla przedszkoli i szkół.

Słowo „określiło” oznacza, że zostały podane konkretne wskaźniki zatrudnienia nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.

Z ogólnego rozeznania wynika, że skutki oszczędzania najbardziej dotkną placówki przedszkolne, ponieważ w każdej placówce przedszkolnej planowane są zwolnienia wynikające ze skrócenia czasu pracy oddziałów przedszkolnych.

I tak, np. po godzinnie 15-tej wszystkie dzieci przebywające w przedszkolu będą w przechodziły z jednej sali dyżurującej do drugiej, ponieważ skrócono czas pracy oddziałów przedszkolnych, a nauczycielki z kolei też będą wędrować od grupy do grup. Woźna oddziałowa także będzie przechodzić do pracy z jednej grupy do innej grupy, gdyż zabrano cały etat przypadający na oddział przedszkolny, a pozostawiono tylko ¾ etatu.

Próbuje się zaoszczędzić też na nauczycielach specjalistach, bibliotekarzach, czy wychowawcach świetlic zwiększając im tygodniowy wymiar czasu pracy wychowawczo-dydaktycznej, chociaż obowiązująca Karta Nauczyciela jasno określa ich wymiar.